Nezvyčajnú kampaň zameranú na menej reklamy v našich poštových schránkach sa v týchto dňoch rozhodlo spustiť občianske združenie Spolu sme Prievidza.
Zachrániť sa dá 8500 stromov
Nápad ako obmedziť preplnené poštové schránky a samozrejme napomôcť ochrane prírody vznikol po tom, ako dobrovoľníci z občianskeho združenia
Spolu sme Prievidza odvážili počas jedného týždňa obsah svojich schránok. Letáky, reklamy a propagačné materiály predstavovali vždy viac 0,5 kilogramu papiera.
„V meste Prievidza je približne 20 000 domácností. Každá dostane mesačne do schránok zhruba dva kilogramy reklamy. Ročne tak iba v Prievidzi vyhodíme na skládku viac ako 500 ton papiera, ktorý v lepšom prípade skončí v zbere. To znamená, že pošleme na istú smrť krásnych 8 500 dospelých stromov, keďže na výrobu jednej tony papiera treba 17 z nich,“ spočítal dopady šafárenia s letákmi Michal Dobiaš, predseda OZ Spolu sme Prievidza. Vyhodený papier totiž znamená dvojnásobnú škodu. Zbytočný výrub stromov a znečistenie prírody odpadom.
Letáky majú stop, regionálne noviny dostanete
Spolu sme Prievidza vydalo štyri druhy samolepiek
NEVHADZUJTE REKLAMU, o ktoré môže požiadať každý obyvateľ Prievidze. Dobrovoľníci mu nálepku bezplatne doručia a umiestnia na jeho poštovú schránku.
Na základe nej musí kolportér reklamy rešpektovať § 3, ods. 8 zákona číslo 147/2001 Z. z. o reklame a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorý hovorí, že
reklama sa nesmie šíriť adresne, ak adresát doručenie reklamy vopred omieta.
Toto obmedzenie sa však netýka novín ako Novinky z Prievidze, ECHO, či PRIEVIDZSKO, pretože tie sú registrované ako regionálne noviny.
Viac sa tak nestane, že po dvojtýždňovej dovolenke bude čakať schránka naprataná nezmyslenými a neaktuálnymi ponukami. Schránky budú opäť obyvateľom slúžiť na ich pôvodný účel – doručovanie pošty.
Tlak vyvinú aj na producentov
Odľahčenie stránok nebude jediným záverom celého projektu.
„Po pár mesiacoch vyhodnotíme, koľko nálepiek bolo umiestnených na poštových schránkach v meste a budeme žiadať producentov reklamy, aby pre Prievidzu vytlačili o toľko kusov reklamy menej. Pretože len to dokáže reálne pomôcť tomu, aby sme prestali hádzať prírodu do kontajnera,“ dodal Michal Dobiaš.